Dát veškeré své finanční operace do rukou externí účetní firmy není jednoduchý krok. Vyžaduje odvahu, dobrý průzkum trhu a možná i dávku štěstí. V každém případě tento posun ve vašem podnikání nepodceňujte. Dali jsme dohromady několik bodů, podle kterých poznáte, že jednáte s těmi pravými.
Účetní firma musí dobře komunikovat. Všímejte si toho hned od začátku
Možná vám to může přijít jako banální rada. Ale komunikace je opravdu klíč k dobré spolupráci s kýmkoli, kdo má na starosti vaše účetnictví. Proto si hned od začátku všímejte, jak s vámi nová účetní firma při seznamování mluví. Zajímá se doopravdy o vaše požadavky? Vyhovuje vám způsob vzájemné konverzace. Jste spokojení s rychlostí reakcí? Tohle jsou nenápadné indikátory toho, jak se budete s novými partnery vycházet.
Ptejte se na zastupitelnost
Kolik lidí je potřeba, abyste se mohli spolehnout, že účetní firma dokáže vyřešit vaše požadavky za každých okolností? Podle našich zkušeností to je pět až deset. Je tedy naprosto na místě se ptát, co se stane, až „vaše“ účetní onemocní nebo úplně odejde. Z reakce majitele jasně poznáte, jak je na tyto situace připravený. Pokud odpovídá vágně, s tím, že se to nějak vyřeší, tak zbystřete. Požadujte konkrétní postup pro zajištění zastupitelnosti.
Zafungovat musí vzájemná důvěra a chemie
Vztah s vaší účetní firmou sice není manželství. I přesto si ale budete hodně blízko. Měli byste jí tak plně důvěřovat. Vyhovovat by vám měl i způsob její práce. Poznáte to z drobných náznaků. Mluví na vás účetní srozumitelně? Cítíte se v jejich přítomnosti dobře? Mají na vás čas? Pokud si na tyto otázky odpovídáte ano, tak je pravděpodobné, že to jsou ti praví. Pozor si naopak dejte, pokud cítíte nezájem a odstup. A při každé vzájemné konverzaci máte pocit, že je vlastně trochu obtěžuje. To je jasné znamení, že byste se měli poohlédnout spíše jinde.
Dobrá účetní firma se bude zajímat o vaše podnikání
Čísla a finanční toky nelze úplně oddělit od vašeho podnikání. Proto se bude spolehlivá účetní firma hlouběji zajímat o to, co přesně děláte. Vašim financím tak lépe porozumí. Jsou to možná jen malé drobnosti, ale pokud budou účetní chápat, jak funguje vaše výroba nebo služba, bude se jim lépe účtovat. Pomohou vám i v ekonomice vaší společnosti. Protože to, zda máte sezónní činnost či prodeje, nebo jak těžké je pro vás sehnat kvalifikované zaměstnance, může ovlivnit řadu účetních procesů.
Nepodceňujte odbornost
Není to vždy samozřejmost. Spolehliví účetní by neměli mít jen praxi, ale také musí neustále pracovat na svém dalším vzdělávání. Svět účetnictví se totiž velice dynamicky vyvíjí. Mzdy i daně profesionálové připravují téměř každý rok podle pozměněných pravidel. Dobré účetní firmy to ví. Proto si zakládají na dalším vzdělávání svých zaměstnanců. Jako budoucí klient byste měl mít možnost vědět, kolik dalších firem vaši účetní zpracovávají nebo třeba s jakými daňovými poradci spolupracují.
Při výběru účetní firmy se tak nebojte klást otázky a porovnávejte nabídky různých společností. Hledejte otevřeného komunikativního partnera, který se zajímá také o vás. Soustřeďte se na odbornost a praxi, ale nezapomeňte ani na lidský přístup a vzájemnou chemii. Když se budete držet našich bodů, tak určitě neuděláte chybu.
Přemýšlíte o nové účetní firmě?
Fotografie pochází od wayhomestudio z portálu Freepik