Muž, nebo žena? Kdo je lepší? Kdo je zkušenější? Kdo má na víc? Kdo umí vést firmu, lépe podnikat, lépe delegovat druhé? Odvěká otázka, na níž existuje mnoho různých názorů. Už sama Bible hovoří o vytvoření ženy jako doplňku muže. S jakým cílem? Genesis uvádí: „Proto muž opustí svého otce a svou matku a přidrží se své manželky a stanou se jedním tělem.“ Měli být jedním tělem, společným týmem. Odlišné přednosti uplatněné ve vizi společného cíle.
Doba ale přináší různorodé pohledy na postavení mužů i žen. Ať už jde o tradiční potlačování žen a podceňování jejich schopností na jedné straně až k feminismu na straně druhé. Jaká je ale skutečnost, doložitelná pravda o přednostech mužů i žen pro podnikání?
Přístup žen
Zajímavý názor přináší například Petra Kubálková, genderová specialistka. Říká: „Většina žen manažerek si prošla kariérou matky. To znamená, že musí organizovat spoustu lidí na různých místech v různém čase – zájmové kroužky, škola, domácí úkoly, ale i další úkoly spojené s domácností. Žena se tím naučí být flexibilní a kreativní. Musí také zvládat dělat více věcí najednou a v kratším čase, protože toho času má prostě méně.“
Mnoho žen dokáže do podnikání přinést a promítnout již zmíněnou empatii a flexibilitu tolik potřebnou v rodinném soužití. Na druhé straně ženám někdy chybí dostatečná odvaha nebo asertivita jít za svým cílem. Snadněji se leknou možných komplikací. Díky své pokoře, která je pro mnohé ženy daleko přirozenější vlastností než u mužů, vnímají ženy mnohem více své vlastní nedostatky. Někdy až příliš a zbytečně sebekriticky. Nicméně jejich rozvaha a promyšlený postoj mohou být onou výhodou spojenou se zodpovědným podnikáním.
Přístup mužů
Přístup mužů k soukromému podnikání s sebou naopak přináší takzvané široké lokty. Muži se nebojí riskovat, jdou takříkajíc přes mrtvoly, což může být jejich výhodou, ale jindy Achillovou patou, slabostí, která je stáhne dolů. Mužům někdy chybí empatie a schopnost naslouchat. Často nevycítí mezilidské vztahy na pracovišti, neznají firemní konflikty. Jejich přirozená autorita je ale věcí, která z nich může dělat dobré manažery a pracovníky na vysokých postech.
Na úvodní otázku „Přistupují ženy k podnikání jinak než muži?“ jsme se zeptali několika podnikatelů z řad mužů i žen. Tady jsou jejich odpovědi:
„Ano, jako žena neriskuji. Jdu jen do toho, co je jistota. Jako žena se snažím skloubit podnikání s péčí o rodinu.“ (M.J. 37 let, podnikatelka v pojišťovnictví)
„Všechny nejde škatulkovat. Ale co tak sleduji, ženy až tak neřeší kariéru. Více vnímají rodinu, která je pro ně důležitější. Hlavní pro ně je vydělat si peníze.“ (L.B. 46 let, realitní makléř)
„Budu mluvit z osobní zkušenosti. Moje máma brala podnikání nejen jako obživu, ale i jako profesi, která ji baví a uspokojuje. Podnikání byl pro ni příjemný způsob jak si odpočinout od domova a jak se psychicky uvolnit. Často říkala, že si jde do práce pročistit hlavu plnou rodinných starostí. Přesto i ona vnímá podnikání jako prvek k získání potřebných financí.“ (A.F., 24 let, lektor angličtiny)
„Je to stejné, jako když řídí auto. Některé ženy jsou opatrnější, pomalejší, více přemýšlejí. Možná na nějaké místo nedorazí tak rychle jako muži, ale důležité je, že dorazí. Bezpečně dorazí. Muži jsou naopak častým viníkem dopravní nehody. Takže kdo je lepší řidič? Kdo líp podniká? Záleží na úhlu, z jakého se na to díváte.“ (J.Č., 43 let, fotograf)