Čtyři pravidla pro klidný spánek při výměně účetní

účetní při práci u počítače

Výměna účetní může být černá noční můra každého podnikatele. A je jedno, zda hledáte náhradu za loajální kolegyně, která odchází do důchodu nebo za někoho, s kým jste si úplně nesedli a už to prostě nešlo dál. Sepsali jsme pro vás čtveřici pravidel, které vás tímto procesem jednoduše provedou.

Rozhodněte se pro změnu

Té nejistotě a stresu úplně rozumíme. Co pro mě jako majitele firmy výměna účetní znamená? Musím u všeho být? Co když se nová a stará účetní nedohodnou? Pokud vás k výměně vaší účetní nedonutí okolnosti, tak opravdu ten nejtěžší krok bývá první rozhodnutí. Solidní účetní firma, nebo třeba váš nový zaměstnanec, se nejdřív spojí s vašimi účetními. Domluví se na konkrétních krocích při předávání účetnictví. Vašim úkolem bude rozhodnout o nové účetní osnově a termínech uzávěrek. Součástí procesu je i postoupení plné moci.    

Na předání účetnictví si připravte až dva měsíce

Délka předání účetnictví závisí na mnoha faktorech. Od velikosti vašeho podnikání až po připravenost vaší stávající účetní firmy nebo účetní. A také na tom, zda komunikují rychle a ochotně. Podle naší zkušenosti trvá přechod měsíc až dva. Většina účetních má totiž v sobě profesionální hrdost a chce odejít s čistým stolem. Vyzkoušeli jsme si ale už i předání všech potřebných dokumentů během jednoho týdne. Někdy totiž může dojít i na krizové situace. Například, když vaše účetní vážně onemocní. Předání ale nikdy neodkládejte na poslední chvíli.

Účetnictví předávejte ke konci roku

Předání účetnictví si můžete opravdu odškrtnout až po daňovém přiznání. Důležitý je ale i konec roku, kdy by měly sedět veškeré konečné stavy vašich finančních toků. Nová účetní firma nebo samostatná účetní by v ten okamžik měla mít k dispozici konečné saldo, stav účtu a další účetní výkazy. V praxi je také běžné, že vaše účetnictví před předáním zkontroluje nezávislá firma nebo daňová poradkyně

V krizové situaci může dojít i na rekonstrukci účetnictví. Je to drahá a náročná akce. Na slovo přijde v okamžiku, kdy vaše účetní nebo účetní firma není schopná předávku uskutečnit. Ať už kvůli dlouhodobé nemoci nebo třeba neschopnosti. Jako majitel musíte ale dostát všem svým závazkům vůči státu nebo kontrolním institucím.

Cena záleží na kvalitě vašeho účetnictví. Domluvte ji dopředu

Kolik vás to bude stát je samozřejmě klíčová otázka. Dobrá účetní nebo účetní firma dokáže převzetí účetnictví i jeho rekonstrukci přesně nacenit. Jednoduché pravidlo říká, že v čím lepším stavu vaše účetnictví je, tím méně za předávku zaplatíte. Udržujte proto své účetnictví v co nejlepším pořádku. Ušetříte si tak stres, čas i peníze.

Výměna účetní nebo účetní firmy je proces, který s sebou přináší mnoho výzev. Zároveň je ale i příležitostí pro zlepšení a optimalizaci vašeho podnikání. Klíčem k úspěchu je pečlivé plánování, komunikace a zapojení správných profesionálů. Se správným přístupem můžete přechod zvládnout hladce a bez zbytečných komplikací.

Potřebujete s přechodem k novému účetnímu pomoc hned teď?

Dejte nám vědět!

Obrázek pochází z galerie Freepik

Zanechte nám kontakt
Ozveme se vám do 24 hodin

Pole označená hvězdičkou (*) jsou povinná.

Prosíme doplňte Vaše jméno a příjmení
Prosíme doplňte Vaši kontaktní e-mailovou adresu
Prosíme doplňte Vaše kontaktní telefonní číslo
Prosíme napište text zprávy.
Musíte souhlasit se zpracováním osobních údajů