Dagmar Novotná si prošla vývojem z malinké účtárny do velkého korporátu. Nyní pracuje jako hlavní účetní JK EDIT, položili jsme jí proto několik otázek ohledně její dosavadní účetní kariéry. V krátkém rozhovoru se dozvíte, proč opustila korporát, jak si udržuje přehled o svém oboru a s čím nejčastěji pomáhá klientům.
???? Dagmar, jak jste se dostala k oboru účetnictví? Jak dlouho už působíte na pozici hlavní účetní?
K účetnictví jsem se dostala skoro hned po škole. Sice následně proběhla reforma, takže všechno, co jsme se naučili, bylo jinak, ale neodradilo mě to. Obor je to dynamický a všechno se mění nejlépe za pochodu a pod rukama, je to taková naše tradice, či zvyk, takže s tím všichni malinko dopředu počítáme. Na této pozici jsem už přes 25 roků. Prošla jsem si vývojem z malinké účtárny do korporátu, kdy každá etapa měla své pro a proti a byla něčím zajímavá.
???? Co vás přivedlo do JK EDIT? Liší se u nás v něčem prostředí a způsob práce od vašich předchozích zaměstnání?
K JK EDIT jsem se dostala obrovskou shodou náhod, ve správný čas jsem byla na správném místě, a navíc připravena na velkou změnu. Beru to jako znamení. Nejvíc mě lákala změna z účtování jedné společnosti na účtování a dohled nad stovkami klientů. Každý má své požadavky, zvyky, nastavení, vedeme různé druhy firem, plátce DPH, neplátce, OSVČ, fyzické osoby, pronajímatele. Pomáháme klientům s revizí účetnictví, připravujeme je na audit či akvizice a řešíme i právní záležitosti, které úzce souvisejí s účetnictvím. Pracujeme s obrovským rozsahem a škálou na všechny strany. Což je na jedné straně zajímavé a nevšední, na druhé straně je to zavazující a znamená to orientaci a přehled v každé jedné oblasti.
???? Jak vypadá takový „běžný“ den hlavní účetní v JK EDIT?
Jednoduše „pořád se něco děje“. Nejprve maily, řešení došlých dotazů, ať už od kolegyň či od klientů. Aby to nevypadalo, že jsme na všechno sami, úzce spolupracujeme s daňovou poradkyní i s právní kanceláří. Pak telefony, zase klienti, jejich dotazy, porada naší účetní kanceláře. Administrativa, kterou nesmíme zanedbat, abychom měli i u nás všechno v pořádku. No a v neposlední řadě mám pár klientů, které účtuji a zpracovávám, takže i na účtování faktur či bankovního výpisu dojde.
???? Na hlavní účetní jsou kladeny velké nároky, obzvláště co se týče znalostí. Jak si o svém oboru a novinkách udržujete přehled?
Znalosti je potřeba udržovat, snažíme se absolvovat školení – teď převážně online. Navzájem si předáváme všechny informace. A když je nejhůř, vždycky najdeme kolegyni, která ví, kam se podívat, na koho se obrátit nebo s danou problematikou už přišla do styku. Je to obrovská výhoda týmové spolupráce.
???? Pro jakou nejzajímavější firmu jste vedla účetnictví? Jaké klienty upřednostňujete?
Můj předchozí zaměstnavatel prošel vývojem z „garážové“ firmy po korporát zaměstnávající přes 1000 lidí. S klidem můžu říci, že budu dlouho úročit nabyté zkušenosti, protože se tam z účetní oblasti dělo téměř úplně všechno, co je možné si představit.
???? S jakými dotazy a problémy se na vás klienti obrací nejčastěji?
Škála dotazů je různorodá, stejně tak jako klienti jsou různí. Každý má jiné potřeby a řeší své problémy. Ať je to problematika DPH, optimalizace zisku, řešení investic do společnosti, rozdíly mezi výplatou mzdy a vyplacení zisku až po platbu silniční daně za vozík ve společnosti, která nevlastní automobil, a vozík tedy může těžko používat pro svoji podnikatelskou činnost. V loňském roce bylo hodně dotazů k nájmu či pronájmu, ale to je vždy, když se mění legislativa.
???? Je třeba mít pro práci účetní talent nebo je to hlavně o tvrdé práci?
Talent bych viděla spíš u baletky nebo sportovce. Účetní potřebuje mít obrovskou trpělivost, musí být pečlivá a přesná a mít všeobecný přehled o procesech v každé účtované společnosti. Pokud ho nemá tak se může stát, že provede nějakou operaci, která se jí vrátí jako bumerang z druhé strany. Nezbytností je dnes i znalost účetních programů a také práce v excelu bývá mnohdy nutností.
???? Co vám dělá na práci v účetní firmě největší radost?
Největší radost mám, když všechny kolečka zapadnou na své místo a my můžeme klientům předat odvedenou práci, kterou po nás chtěl v podobě, kterou očekával. Naše práce je průběžná a vypadá to, že nikdy nekončí. Ale pár milníků v roce přesto máme a ty, když s úspěchem zvládneme, máme radost.
???? Které účetní případy řešíte nejraději a které moc ne?
V účetnictví každý zápis ovlivňuje celek a finální výstupy, takže mám ráda, když na sebe všechno hraje a sedí. Oblast, kde mám určitě ještě spoustu prostoru ke vzdělávání, jsou mzdy. To je taková specifická kapitola, která se hekticky a velice často mění a není vůbec jednoduché obsáhnout a znát všechny změny.
???? Chcete říct něco sama na závěr?
Do společnosti jsem šla za vizí a představou majitelky Julie. Všechno, co dělá, je mi blízké, její osobnost, nadhled, i to, že je schopna sebereflexe a umí s noblesou přijmout zpětnou vazbu, ať je jakákoliv. Věřím tomu, že společně s celým týmem jsme na správné cestě k ještě úspěšnější účetní kanceláři.