Možná se vám to bude zdát jako klišé, ale v praxi na tuto pětici problémů neustále narážíme. Mzdové účetnictví totiž není pro každého. Ať už hledáte firmu, která personální a mzdové záležitosti za vás zpracuje, nebo jste se rozhodli pro vlastní mzdovou účetní, dejte si pozor na tyto základní věci.
Nastavte dobře termíny a dbejte na jejich dodržování
Účetnictví má jasně stanovená pravidla, a i vy se v pracovních smlouvách zavazujete, například kdy přesně budete svým lidem posílat výplaty. Dobrá mzdová účetní a vlastně i prozíravé vedení firmy by mělo trvat na tom, abyste si jasně stanovili termíny, kdy od vás účetní dostane důležité podklady.
Měli byste si tak přesně říct:
- kdy, mzdová účetní dostane zpracovanou docházku zaměstnanců
- kdy, zpracuje mzdy ke schválení
- kdy, odchází příkaz k zaplacení mezd do banky
Najděte ochotnou mzdovou účetní
Dobrá mzdová účetní nebo účetní firma by měla být opravdu ochotná. Budete s ní totiž řešit řadu věcí. Ať už to jsou dotazy ohledně výpočtů mezd, případně různé odpočty, srážky nebo příplatky, vždy byste měli mít jistotu, že se máte na koho obrátit. Stanovte si tak například konkrétní den, kdy bude mzdová účetní k dispozici pro vaše dotazy.
Klaďte důraz na preciznost
Na stoprocentní bezchybnost si dejte pozor hned od začátku. Dobrá mzdová účetní musí být pečlivá, systematická, mít pořádek v podkladech a smysl pro dodržování termínů. To jsou prostě vlastnosti, bez kterých to nejde. A pokud je vaše účetní nemá, tak ji vyměňte. Jiná cesta prostě není. A to stejné platí samozřejmě i o účetních firmách.
Ujistěte se, že účetní rozumí legislativě
Mzdová účetní musí být nejen zručná v práci s čísly a podklady, ale také musí sledovat, co se aktuálně děje v naší legislativě. Zákony se totiž často mění a tyto změny mají významný dopad na výpočet mezd a související daňové a sociální povinnosti. Pokud účetní není schopná sledovat a efektivně reagovat na tyto změny, může to vést k finančním ztrátám nebo právním problémům pro vaši firmu.
Preferujte lidskost a příjemnou komunikaci
Účetní, která umí mluvit s vašimi zaměstnanci oceníte především v okamžiku, kdy je potřeba zpracovat podklady pro daňová přiznání. Včasnost a ochota vysvětlit zaměstnancům, co mají dodat a co jim třeba ještě chybí je k nezaplacení. Vaši lidé totiž ocení, když najdete takovou mzdovou účetní, která s nimi umí mluvit.
Výběr správné mzdové účetní je klíčovým krokem pro hladký chod vaší firmy. Nejenže má musí být přesná a efektivní, ale také přispívá k dodržování zákonných povinností a posiluje důvěru zaměstnanců ve vaši organizaci. Dbejte proto na to, aby vaše mzdová účetní měla nejen potřebné znalosti, ale také aby byla otevřená, komunikativní a stále informovaná o nejnovějších legislativních změnách. Správný výběr je totiž investicí nejen do dobrého chodu vašeho podnikání, ale také do jeho dlouhodobé udržitelnosti a úspěchu.